Probabil ca ai auzit despre celebrele camioane sovietice MAZ, KRAZ, ZIL, GAZ, dar stii de unde vine numele marcilor?

MAZ (Minsk Automobile Plant) esteo companie de stat din Belarus, una dintre cele mai mari din Europa de Est.A fost construita la scurt timp după al doilea război mondial. Primul model MAZ (MAZ-200) a utilizat motorul in 2 timpi de la General Motors. Mai târziu, au dezvoltat propriile motoare care au fost implementate în seria MAZ-500. Nu numai fabrica în sine, ci întreaga infrastructură de locuinte a fost construita într-un timp scurt. Blocuri de locuinte, magazine, clinici medicale, cinematografe etc. au fost construite în imediata apropiere a uzinei MAZ, oferind muncitorii pentru fabrica. Pe multe dintre santierele de construcții s-au folosit prizonieri de război germani care lucrau împreună cu muncitorii din Belarus. Majoritatea acestor clădiri sunt încă în funcțiune astăzi.

Infiintata in anul 1946, Uzina KrAZ (Kremenchutsky Avtomobilny Zavod - Uzina de automobile Kremenciuk) a avut initial ca activitate constructia de poduri. In 1956, facilitatea a fost reorganizata pentru a produce combine si utilaje agricole. Ulterior, uzina din Rusia a devenit YaMZ (YaMZ - Yaroslavsky Motorny Zavod), specializandu-se pe productia de motoare.

Zavod imeni Lihaciova, cunoscut mai mult ca ZIL sau ZiL, este un producător rus de camioane, și tehnică grea, care de asemenea a mai produs automobile de lux pentru foștii lideri sovietici, microbuze, tehnică militară și aerosănii. Limuzinele ZIL erau comparabile ca valoare cu modele ca Maybach și Rolls-Royce, dar aproape necunoscute în afara CSI.

GAZ (Gorkovski Avtomobilnîi Zavod) este o companie producătoare de automobile din Rusia, deținută de miliardarul Oleg Deripaska. GAZ 66 – lansat in anul 1964 si produs pana in 1999, GAZ 66 a fost cel mai popular camion din armata sovietica si apoi ruseasca. Popularitatea se datora in mare parte distributiei masei de 50 la 50, respectiv automobilul putea usor fi desantat cu parasuta. Aici insa, avantajele lui GAZ 66 se cam termina. Camionul ara dotat cu un benzinar in 6 pistoane ce livra doar 115 cai putere, fiecare denivelare a reliefului fiind un motiv foarte bun pentru propulsor sa intre in fierbere. Mai mult, amplasarea cutiei de viteze undeva in spatele cabinei, transforma fiecare schimb de treapta intr-un exercitiu de gimnastica artistica.