Meniu
Comanda ta
Transport GRATUIT pentru toate comenzile de peste 300 lei, în orice localitate din țară

Simulator IAR-80

Zboară cu IAR-80 !!!

Mai jos sunt toti pasii ca sa iti indeplinesti visul !

Vei folosi FlightGear, un simulator open source si gratuit. Deci mai intai trebuie sa instalezi si sa te familiarizezi cu simulatorul. Nu este chiar simplu, avand numeroase optiuni, dar poti invata!  

Descarcă și instalează FlightGear

Simulatorul poate fi descarcat direct de pe site-ul flightgear.org Poate fi instalat atat pentru WIndows (7,8,10) cat si pentru macOS, diverse versiuni de Linux sau freeBSD.

Pentru a face dimensiunea simulatorului mai mica, FlightGear foloseste acum TerraSync pentru a incarca diverse medii de zbor rapid. Deci daca rulezi ultima versiune de FlightGear, asigura-te ca ai o conexiune buna la Internet. 

Recomandarea este sa te familiarizezi mai intai cu simulatorul. Si este bine sa incepi cu manualul, accesibil aici: https://wiki.flightgear.org/FlightGear_manual

Descarcă și instalează modelul IAR-80

Descarcati si dezarhivati acest fisier în directorul dvs. $FG_ROOT/Aircraft/, (păstrând căile), adică:

C:\Program Files\FGFS\Data\Aircraft\ (pe Windows)

/usr/share/games/FlightGear/Aircraft/ (pe Linux)

O prezentare completă a modelului o poți găsi aici: https://wiki.flightgear.org/IAR_80 .

Cabina IAR-80 în simulator


Manualul de zbor

Atenție ! Maneta de gaze se acționează invers, cum a fost pe avionul original.

Toate comutatoarele se acționeaza făcând click pe imagine.

Toate levierele/mânerele se pot poziționa facând click dreapta pentru a crește poziția și click mijloc pentru a descrește sau prin folosirea tastelor – vezi Legenda taste

Fiecare instrument/comutator/manetă sunt etichetate. Apasă Ctrl+c pentru afișare.

Pentru descrierea completă a cabinei, accesează "Cabină IAR 80"

Avertizare !

Mențineți temperatura uleiului sub 120 C ( dacă este peste, motorul se calează si se opreste).

Mențineți turația sub 2800 rot/min, cu excepția decolării si situaților de urgență ! ( dacă este peste, motorul se opreste – peste 3000 rot/min apare o uzură rapidă).

Mențineți presiunea boost sub 950 mm, cu excepția decolarii și a situațiilor de urgență.

În cazul suprasolicitării motorului, va apare fum negru pe eșapamente, ceea ce anunță uzura rapidă.

Pentru o citire mai precisă a valorilor indicate de aparatele de bord, faceți click stănga pe cadrane.

Observație : pentru fiecare manevra se poate folosi acționarea cu mouse direct pe manetă, sau prin folosirea tastaturii, fiind specificata în paranteză ce trebuie apăsat. Vezi Legenda taste avion IAR 80 .

1. Selectare mod View

selectați din Meniul de sus View/ View options și bifați ce vreți să selectați ca opțiune de "privire" din tabelul stanga " Select Acive views"

apasați tasta v pentru schimbare succesiva a poziției de "privire"

folosiți x/X pentru zoom in /out

opțional apăsați View/Toggle Glide slope tunnel pentru a vedea un tunel virtual pentru panta de aterizare

2. Selectare locație

Aeroportul de start setat este Honolulu, care are avantajul ca are foarte multe ale piste în apropiere, ceea ce pentru început este un avantaj.

Pentru a schimba aeroportul tastați în Meniul principal Location/Select airport, după care introduceți numele aeroportului dorit în căsuța de căutare si apoi Go to the airport.

3. Selectare condiții locale

Apasați în Meniul principal Enviroment/Time steiings si selectați ora locala ( de ex. Noon pentru prânz...)

4. Click în meniul principal AI/Traffic and Scenario settings /click pecasuța pentru disable – in acest mod dispare traficul aerian si simulatorul funcționează mai stabil.


Pregătire la sol


Pornire motor

Pornire normală

1. rotiți comutatorul principal ( buton hexagonal în partea dreaptă a cabinei – click pe buton)

2. setați amestecul de combustibil pe bogat, poziționând levierul din stânga pe poziția maxim față (tasta m)

3. deschideți puțin maneta de gaze (3Pgdn/9Pgup)

4. acționați de 6-7 ori maneta de amorsare benzină (clck pe manetă)

5. setați la jumătate maneta reglaj pas elice (n/N) 6. poziționați comutatorul magnetouri pe poziția M1+2 ({ })

7. deschideți voleții capotaj motor (tasta "r")

8. apăsați butonul de Start până când începe să crească presiunea uleiului si a benzinei .Se va vedea fum pe evacuare.

9. dacă doriți acționați comutatoarele iluminare tablouri

Dacă nu pornește verificați dacă crește presiunea de benzină când se rotește demarorul – dacă nu, amorsați din nou si repetați

Pornire rapidă

Se poate executa si pornire rapidă :

- click pe IAR 80 în meniul de sus, click Easy Start, click s - motorul va porni

În acest mod, se realizeaza automat manevrele normale. Nu exista pe avionul IAR 80, fiind specifică simulatorului .


Încălzire motor

1. setați pasul elicei la minimum (mânerul către spate - tasta N)

2. creșteți turația pană la 1500 rot/min (3/9), când presiunea boost ajunge la 400

3. așteptați până când presiunea de ulei creste peste 1 și temperatura atinge 60

Accelerarea motorului înainte de a fi încălzit, duce la uzura rapidă.


Rulajul

1. setați pasul elicei la maximum (mânerul la maxim în față – tasta n )

2. reglați poziția scaunului pentru o bună vizibilitate în față (maner dreapta)

3. folosiți frânarea diferențială pentru a corecta direcția de rulaj ( taste , . )


Zborul


Decolare

a. reglați poziția scaunului la minimum (maner dreapta)

b. închideți cupola (Ctrl d)

1. reglați poziția pasului elice pană când indicatorul formează un "v" la ora 12 (tasta n /N))

2. eliberați frâna de parcare ( tasta B) și pregătiți-vă pentru a acționa palonierul stânga pentru a compensa deplasarea către dreapta după inceperea rulajului (tasta 0/insert de pe tastatura din dreapta) – se corectează cu palonier dreapta dacă e cazul (tasta Enter de pe tastatura din dreapta)

3. reglați maneta de gaze pentru a obține o presiune boost de 950-1000 (3Pgdn/9Pgup)

4. mențineți o ușoară apăsare pe manșă către spate pană când se ridica coada avionului (tasta )

5. mențineți o usoară apasare pe manșă către spate pentru a menține avionul orizontal pana la o viteză de 150-160 km/h când avionul va decola singur

6. controlați manșa folosind tastele ,

sau,

folodind mouse-ul Tab după care apare pe ecran și mișcați ușor mouse-ul. Apasați din nou Tab pentru a schimba modul mouse-ului.


Decolare scurtă

Pe pista scurte, decolarea se face puțin diferit. Pozitionați flpasul pe poziția 2, mențineți turația motorului pană când presiunea boost este de 1000. Eliberați frâna numai după ce turația a atins 3000 rpm


Croazieră

1. reglați pasul elicei astfel încât indicatorul sa formeze un "v" la poziția orei 11.05 (n/N)

2. reglați maneta de amestec combustibil în poziția de sus până dispare - 0.6-0.7 amestec – (m/M) si verificați si presiunea boost

3. poziționați voleții de capotaj motor la poziția 2/8 dacă temperatura motorului scade . Incercați sa o mențineți între 110-120 C

4. păstrați boostul sub 750

5. pentru orientare pe hartă apăsați în Meniul principal Equipment/Map și vă alegeți traseul

6. dacă doriți, puteți selecta în Meniul principal Autopilot/Autopilot Settings/ și puteți selecta din opțiuni de reglare comenzi automate


Aterizare

1. aduceți maneta de gaze la minim (tasta 9/Pgup) setați pasul elice la ora 12 (n/N)

2. deschideți voleții de capotaj motor complet (r/R)

3. la circa 300 km/h deschideți flapsul la maximum (tasta ] )

4. scoateți trenul sub 250 km/h (tasta G)

5. atingeți pista la circa 150 km/h

6. țineți manșa apăsată către spate pentru a ține coada avionului jos

7. acționați frâna pe toate roțile (b) sau frânele diferențiale stg/dr (taste , .) pentru orientare la sol


Situație de urgență

Dacă se oprește motorul în zbor sistemul hidraulic nu mai are presiune și devine inoperant.

Procedura de coborâre trenul cu avarie :

1. poziționați siguranța robinetului de tren pe pozitia de siguranță

2. verifică presiunea instalație aer

3. presiune necesara extensiei trenului cu avarie trebuie sa fie mai mare de 70

4. dacă presiunea este prea mică, acționați pompa manuala din dreapta cabinei

5. verificați viteza să fie sub 250 km/h

6. eliberați levierul coborâre tren avarie

7. verificați coborârea si zăvorârea trenului pe indicatorul tren


Limite de zbor

1. Viteza maxima de scoatere flapsuri 300 km/h ( dacă se scot la viteză mai mare, se deformează - se pot corecta cu Failure manager)

2. Viteza maxima de scoatere tren 250 km/h ( dacă se scoate la viteză mai mare, se deformează - se pot corecta cu Failure manager)

3. Viteza maximă în picaj, 750 km/h (dacă se depășește, eleroanele/profundorul, direcția se rup se pot corecta cu Failure manager)

4. Suprasarcina max 7g (dacă se depășește, se deformează aripa, se pot corecta cu Failure manager)

5. Suprasarcina max. negativa -4g

Armare mitraliere si tunuri

Acestea nu sunt armate . Daca doriți, le puteți arma prin acționare comutatoare din stanga jos de pe circuitele de aer comprimat.



Legenda taste simulator IAR-80


Deasemenea, daca vrei sa afli mai multe informatii despre reconstituirea la scara 1:1 a IAR-80, acceseaza site-ul asociatiei Sky Legend
Construiește
LEGENDARUL
IAR-80

Ai o întrebare? Lasă-ne un mesaj. Răspundem în maxim două ore!

Telefon
0720.190.109
Program de lucru
Luni - Vineri: 09:00 - 18:00
Sambata: 10:00 - 14:00
Email
atelier@atelieruldemodelism.ro
Asistență clienți
Avem cel mai rapid și eficient serviciu de asistență pentru clienții noștri
Această pagină web folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența de navigare și a asigura funcționalițăți adiționale. Mai multe detalii in pagina "Despre cookies" .